Inauguració de l’exposició “L’Odissea des del paper. Joma “

5 d'octubre a les 19 h

Es podrà veure del 5 d’octubre al 16 de desembre de 2022

En aquesta exposició, Joma (Josep Maria Rius i Ortigosa), dibuixant de llarga trajectòria, ha avançat un pas més en la seva obstinada recreació del món homèric explorant les possibilitats d’incorporar el paper al mateix dibuix, dotant-lo d’un rol actiu i no el de mer suport passiu.

El projecte consta de dues sèries. La primera està formada per 9 papers grans i juga amb el format i el perímetre; amb les textures aconseguides amb pastes i fibres diverses; amb els pigments incorporats a les pastes, i fins i tot amb el volum. Cada paper és alhora suport i imatge.

La segona sèrie incorpora la matèria del paper al contingut jugant amb la filigrana. El doble nivell de visibilitat que trobem a l’Odissea –allò que veuen els humans i allò altre que només és vist pels déus- té la seva translació en el paper a partir del diàleg entre el dibuix obvi de la tinta, aquí sí, sobre el paper, i la filigrana.

Cada un dels papers grans forma un díptic paritari amb uns textos breus que ha escrit per al projecte i que exigeixen una lectura simultània. Amb les filigranes hi trobareu els versos corresponents a les imatges en la traducció de Carles Riba. La paraula, la matèria d’aquest gran poema oral, manté el seu eco al costat d’aquests papers.

PROGRAMA DE L’EXPOSICIÓ

Espai Betúlia, Badalona